lördag 10 april 2010

Inledningen från "Handledning för lärare" ur EKIM

"Undervisningsrollen och inlärningsrollen är faktiskt omkastade i världens tänkande. Omkastningen är karakteristisk. Det ser ut som om läraren och eleven är skilda åt, och att läraren ger någonting till eleven snarare än till sig själv. Vidare betraktas undervisning som en särskild aktivitet, som man ägnar sig åt under en relativt liten del av sin tid. Kursen, å andra sidan, betonar att undervisning är en ständig process; den pågår varje ögonblick på dagen, och fortsätter också i tankarna under sömnen.
Att undervisa är att visa. Det finns endast två tankesystem, och du visar hela tiden att du tror att det ena eller det andra är sant.

Kursens syfte kan sägas vara att förse dig med ett medel för att välja vad du vill lära ut på grundval av vad du vill lära dig.
Du kan inte ge till någon annan utan bara till dig själv, och detta lär du dig genom att undervisa.

Detta sker inte bara genom ord. Varje situation måste vara ett tillfälle för dig att lära andra vad du är, och vad de är för dig. Inte mer än detta, men heller aldrig mindre."

Inga kommentarer: