"Detta är den tid då ett nytt år snart kommer att födas ur Kristi tid. Jag har fullkomlig tilltro till att du kommer att göra allt som du vill uppnå. Ingenting kommer att saknas, och du kommer att göra allt fullständigt och inte förstöra. Säg därför till din broder:
Jag ger dig till den Helige Ande som del av mig själv.
Jag vet att du kommer att befrias, såvida jag inte vill
använda dig till att göra mig själv till fånge.
I min frihets namn väljer jag din befrielse, eftersom jag
förstår att vi kommer att befrias tillsammans."
Tänk att jag fortfarande upplever en lättnad när jag nu lämnar den sista dagen på året. Det är ju komiskt! Jag vet ju att tiden är en illusion, men ändå känns det så vilseledande skönt med januari!
Kommer att tänka på sinnets makt. Läste om en kvinna som var mentalt sjuk, hade multipel personlighet, tror det hette så. Alltså många personer i sig.
Hon, orginalet, var dödligt allergisk mot citrusfrukter. Men hon kunde äta dom i riklig mängd när hon var någon annan personlighet!
Nu önskar jag er mina kära läsare, Ett Sant Nytt År, där Sann Kärlek kommer att möta dig i och med att du ser det i dig själv.
torsdag 31 december 2009
tisdag 29 december 2009
Att vara eller inte vara
Var det inte det Shakespeare sa? När jag tänker på det uttrycket så är det för mig andligt menat.(Kanske framgår det av stycket han skrev, är sååå okunnig om dessa ting).
Att Vara, betyder att veta sin Etthet i Gud. I Varandet.
Att inte vara betyder att vara i konflikt med sig själv, därför att man inte vet vad sitt Sanna Vara är för något. När du inte ÄR, är du i konflikt.
Att Vara grundar sig på tillit.
Tillit för att vara ärlig. Där inget du tänker, gör eller säger motsäger varandra. Där konflikt är omöjlig. Därför att du Vet Vem Du Är.
Där finns Varandet.
Att Vara är en konsekvens av tillit.
När du ser med tillit, vet du att konflikten; att inte vara, finns där dömandet tar vid.
Ett öppet sinne är en förutsättning. Det öppnar för tilliten.
Förlåtelse är naturligt när du vet att det är det enda som ger frid.
För att förlåta behövs ett öppet sinne.
Hur hitta detta?
EKIM har hjälpt mig.
Meditation.
Vishetslärare som David Hoffmeister, Gangaji kan hjälpa till.
Egen upplevelse av Ljuset.
Självkännedom t.ex. Byron Katie´s The Work
Att Vara, betyder att veta sin Etthet i Gud. I Varandet.
Att inte vara betyder att vara i konflikt med sig själv, därför att man inte vet vad sitt Sanna Vara är för något. När du inte ÄR, är du i konflikt.
Att Vara grundar sig på tillit.
Tillit för att vara ärlig. Där inget du tänker, gör eller säger motsäger varandra. Där konflikt är omöjlig. Därför att du Vet Vem Du Är.
Där finns Varandet.
Att Vara är en konsekvens av tillit.
När du ser med tillit, vet du att konflikten; att inte vara, finns där dömandet tar vid.
Ett öppet sinne är en förutsättning. Det öppnar för tilliten.
Förlåtelse är naturligt när du vet att det är det enda som ger frid.
För att förlåta behövs ett öppet sinne.
Hur hitta detta?
EKIM har hjälpt mig.
Meditation.
Vishetslärare som David Hoffmeister, Gangaji kan hjälpa till.
Egen upplevelse av Ljuset.
Självkännedom t.ex. Byron Katie´s The Work
måndag 28 december 2009
Mirakelprinciperna ur EKIM, forts.
22. Mirakler associeras med rädsla endast på grund av övertygelsen att mörker kan dölja. Du tror att det dina fysiska ögon inte kan se inte existerar. Detta leder till ett förnekande av andligt seende.
23. Mirakler ändrar om varseblivningen och ställer alla nivåer i rätt perspektiv. Detta är helande, eftersom sjukdom kommer av en sammanblandning av nivåerna.
24. Mirakler gör det möjligt för dig att bota sjuka och uppväcka döda, eftersom det var du själv som gjorde sjukdom och död, och därför kan avskaffa båda. Du är ett mirakel i stånd till att skapa i likhet med din Skapare. Allt annat är din egen mardröm, och existerar inte. Endast det som skapats av ljuset är verkligt.
25. Mirakler är del av en sammanhängande kedja av förlåtelse som, när den är fullständig, är Soningen. Soningen är verksam hela tiden och i alla tidsdimensioner.
26. Mirakler innebär frihet från rädsla. Att "sona" innebär att "göra ogjort". Att göra rädslan ogjord är en nödvändig del av miraklernas Soningsvärde.
23. Mirakler ändrar om varseblivningen och ställer alla nivåer i rätt perspektiv. Detta är helande, eftersom sjukdom kommer av en sammanblandning av nivåerna.
24. Mirakler gör det möjligt för dig att bota sjuka och uppväcka döda, eftersom det var du själv som gjorde sjukdom och död, och därför kan avskaffa båda. Du är ett mirakel i stånd till att skapa i likhet med din Skapare. Allt annat är din egen mardröm, och existerar inte. Endast det som skapats av ljuset är verkligt.
25. Mirakler är del av en sammanhängande kedja av förlåtelse som, när den är fullständig, är Soningen. Soningen är verksam hela tiden och i alla tidsdimensioner.
26. Mirakler innebär frihet från rädsla. Att "sona" innebär att "göra ogjort". Att göra rädslan ogjord är en nödvändig del av miraklernas Soningsvärde.
söndag 27 december 2009
Problem?
Kanske upplever du att du har en del problem. Från det lilla till det stora.
Med några kanske du undrar hur du ska komma vidare. Andra är lättare att åtgärda.
I formens värld finns det ju massor av problem, det är ju bara att titta på nyheterna, så vet vi detta. Plus alla personliga problem som folk har.
Vill påminna dig att formens värld är en dröm och för att drömmen ska fortgå behöver du problem. Det är en förutsättning för att inte Vakna.
Problem får den här jorden att gå runt.
Trodde du det var kärlek?
Nej, problemen är smörjmedlet. Om problemen så är mellan nationer eller individer, är det ett sätt tro på något som inte finns.
Men så länge du fortsätter att identifiera dig med en kropp, så länge kommer problemen att bestå och du fortsätta att sova.
Det finns bara ett problem. Och det är att du inte vet vad/vem du är.
Visste du att separationen aldrig har hänt, att vi är Ett i Gud, skapade till Hans avbild som är endast Kärlek, då skulle du veta att det finns inga problem.
Problem finns bara i tron på dom.
Det står i din makt att ändra ditt seende.
Genom meditation, sinnesträning, t.ex. genom "En Kurs I Mirakler" får du tillgång till ditt Sanna Vara.
När du kommer i kontakt med det inser du att problem inte kan finnas.
Då vet du att du till synes befinner dig i en dröm, men du ger ingen näring åt den. Du slutar att tro på problem.
Du tror nu på Kärleken.
GUD ÄR.
Med några kanske du undrar hur du ska komma vidare. Andra är lättare att åtgärda.
I formens värld finns det ju massor av problem, det är ju bara att titta på nyheterna, så vet vi detta. Plus alla personliga problem som folk har.
Vill påminna dig att formens värld är en dröm och för att drömmen ska fortgå behöver du problem. Det är en förutsättning för att inte Vakna.
Problem får den här jorden att gå runt.
Trodde du det var kärlek?
Nej, problemen är smörjmedlet. Om problemen så är mellan nationer eller individer, är det ett sätt tro på något som inte finns.
Men så länge du fortsätter att identifiera dig med en kropp, så länge kommer problemen att bestå och du fortsätta att sova.
Det finns bara ett problem. Och det är att du inte vet vad/vem du är.
Visste du att separationen aldrig har hänt, att vi är Ett i Gud, skapade till Hans avbild som är endast Kärlek, då skulle du veta att det finns inga problem.
Problem finns bara i tron på dom.
Det står i din makt att ändra ditt seende.
Genom meditation, sinnesträning, t.ex. genom "En Kurs I Mirakler" får du tillgång till ditt Sanna Vara.
När du kommer i kontakt med det inser du att problem inte kan finnas.
Då vet du att du till synes befinner dig i en dröm, men du ger ingen näring åt den. Du slutar att tro på problem.
Du tror nu på Kärleken.
GUD ÄR.
lördag 26 december 2009
Jag är som Gud skapade mig. Lektion 110, EKIM
"Om du förblir som Gud skapade dig kan skenbilder inte ersätta sanningen, hälsa kan inte förvandlas till sjukdom, inte heller kan död ersätta liv eller rädsla kärlek. Ingenting av detta har hänt, om du förblir som Gud skapade dig. Du behöver ingen annan tanke än just denna enda tanke för att låta förlossningen komma och lysa upp världen och befria den från det förgångna."
Utdrag ur Lektion 110 från; En Kurs I Mirakler.
Utdrag ur Lektion 110 från; En Kurs I Mirakler.
fredag 25 december 2009
Älska din nästa såsom dig själv
Kanske sa Jesus såhär; Älska din nästa såsom ditt Själv.
Att se Kristus i var och en, är att omsluta alla i Kärlek.
Inget uteslutande.
Innesluta.
För det att jag vet att det inte finns någon därute, att allt jag ser händer i mitt sinne, innebär inte att jag vill bli nonchalant.
Egots tricks ska inte underskattas.
Innesluta-låta Kärleken gå före.
Oavsett vad som hänt eller ser ut att hända, är vi ETT i GUD.
Allt handlar om ett minne.
Vi behöver inte ge bort allt vi har för att leva ett hängivet liv. Eller tro att vi måste bli en "Messenger of Peace".
Att vara hängiven har inget med det yttre att göra. Att låta sig ledas av Helige Ande gör att tilliten är närvarande. Vad finns det då att önska? Jag vet att jag vilar i Gud, vad mer finns det att veta?
Minnet av Gud finns tillgängligt för var och en, NU.
När du kommer ihåg vad Du I Sanning Är, då har du vaknat.
Genom att se Kristus i våra medmänniskor, vaknar vi.
Älska din nästa såsom ditt Själv, för han är ditt Själv.
Innesluta....
I Varandet...
Alltet Är....
Att se Kristus i var och en, är att omsluta alla i Kärlek.
Inget uteslutande.
Innesluta.
För det att jag vet att det inte finns någon därute, att allt jag ser händer i mitt sinne, innebär inte att jag vill bli nonchalant.
Egots tricks ska inte underskattas.
Innesluta-låta Kärleken gå före.
Oavsett vad som hänt eller ser ut att hända, är vi ETT i GUD.
Allt handlar om ett minne.
Vi behöver inte ge bort allt vi har för att leva ett hängivet liv. Eller tro att vi måste bli en "Messenger of Peace".
Att vara hängiven har inget med det yttre att göra. Att låta sig ledas av Helige Ande gör att tilliten är närvarande. Vad finns det då att önska? Jag vet att jag vilar i Gud, vad mer finns det att veta?
Minnet av Gud finns tillgängligt för var och en, NU.
När du kommer ihåg vad Du I Sanning Är, då har du vaknat.
Genom att se Kristus i våra medmänniskor, vaknar vi.
Älska din nästa såsom ditt Själv, för han är ditt Själv.
Innesluta....
I Varandet...
Alltet Är....
torsdag 24 december 2009
Till Jesus
Älskade Jesus,
hur ska jag någonsin kunna tacka dig för att du knackade på min inre dörr. Eller ska jag säga bankade istället. Det behövdes banka, jag var otroligt stursk.
Tänk att det var så självklart för mig att det var du som bankade, fast jag inte hade någon kristen bakgrund. Efter mörkret, när Ljuset omslöt mig och jag badade i Kärlek, visste jag att du skulle leda mig.
Det är snart 28 år sedan och min hand vilar i din stadigare än någonsin.
Några år senare, presenterar du "A Course In Miracles" för mig. Du vet precis vad som är rätt för mig!
Min förundran är stor. Att detta verk finns i denna tid och att jag fick möjligheten att studera den.
Så många gånger du rört vid mitt inre och mina ögon fyllts med tårar. Mitt i storstadens larm och brus, eller på en skogspromenad. Eller i meditation. Tårar som inte är av sorg, inte av glädje, utan av att KOMMA IHÅG.
Din Kärlek är obeskrivlig. Kan jag ge bara en bråkdel av den till mina medmänniskor, är det ett mirakel.
Idag firar vi din födelse.
Varje dag firar jag din närvaro i mitt liv genom att i hängivenhet följa dig.
Jag hyser tillit till din ledning, oavsett vad som verkar ske i det yttre, vet jag att i mitt inre är jag Kristus, precis som alla mina medmänniskor är Kristus.
Du är Kristus.
Vi är Kristus.
Jag älskar dig i Evighet.
hur ska jag någonsin kunna tacka dig för att du knackade på min inre dörr. Eller ska jag säga bankade istället. Det behövdes banka, jag var otroligt stursk.
Tänk att det var så självklart för mig att det var du som bankade, fast jag inte hade någon kristen bakgrund. Efter mörkret, när Ljuset omslöt mig och jag badade i Kärlek, visste jag att du skulle leda mig.
Det är snart 28 år sedan och min hand vilar i din stadigare än någonsin.
Några år senare, presenterar du "A Course In Miracles" för mig. Du vet precis vad som är rätt för mig!
Min förundran är stor. Att detta verk finns i denna tid och att jag fick möjligheten att studera den.
Så många gånger du rört vid mitt inre och mina ögon fyllts med tårar. Mitt i storstadens larm och brus, eller på en skogspromenad. Eller i meditation. Tårar som inte är av sorg, inte av glädje, utan av att KOMMA IHÅG.
Din Kärlek är obeskrivlig. Kan jag ge bara en bråkdel av den till mina medmänniskor, är det ett mirakel.
Idag firar vi din födelse.
Varje dag firar jag din närvaro i mitt liv genom att i hängivenhet följa dig.
Jag hyser tillit till din ledning, oavsett vad som verkar ske i det yttre, vet jag att i mitt inre är jag Kristus, precis som alla mina medmänniskor är Kristus.
Du är Kristus.
Vi är Kristus.
Jag älskar dig i Evighet.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
