En vacker dag ska jag.....nej, jag bara skojade lite.
Jag lever inte i framtiden, jag lever NU.
Tänk vad många det är som tänker så...att; när jag blir pensionär, då skall jag.....
eller något annat som ska hända i framtiden.
Min dag har bara varit. Den har varit full med glädjefyllt arbete i trädgården, tittat på grannflickan när hon spelade fotbollsmatch, varit och handlat.
Allt har gått sakta men fort.
Nuet verkar sträcka på sig och bli till en väldigt lång dag.
Nu är jag trött i kroppen.
Men innan sängen vill jag sitta och vara med Gud en stund. Älskar att meditera!
söndag 8 maj 2011
fredag 6 maj 2011
morgon
Klockan är snart nio på morgonen och jag skall strax åka till dagiset och jobba.
Har nu bestämt mig för att denna dag är sista fastedagen, den femte dagen utan fast föda alltså.
Känner att jag skulle kunna sluta äta hur lätt som helst......det är något befriande över den insikten.
Tror att min andliga utveckling är en bidragande orsak till att det känns så lätt att fasta.
"Mind over matter".
Ett annat beslut som Pelle och jag tillsammans tog för ett par dagar sedan är att jag ska sluta jobba på dagiset och jobba med Pelles företag på hemmaplan istället. Det känns också så väldigt rätt och glädjefyllt!
När glädjen känns, är vägledningen tydlig och klar.
Jag önskar dig, min läsare, allt gott!
Ta hand om dig, brukar vi säga.
Jag säger istället, låt dig bli omhändertagen av Någon Som vet ditt bästa.
Har nu bestämt mig för att denna dag är sista fastedagen, den femte dagen utan fast föda alltså.
Känner att jag skulle kunna sluta äta hur lätt som helst......det är något befriande över den insikten.
Tror att min andliga utveckling är en bidragande orsak till att det känns så lätt att fasta.
"Mind over matter".
Ett annat beslut som Pelle och jag tillsammans tog för ett par dagar sedan är att jag ska sluta jobba på dagiset och jobba med Pelles företag på hemmaplan istället. Det känns också så väldigt rätt och glädjefyllt!
När glädjen känns, är vägledningen tydlig och klar.
Jag önskar dig, min läsare, allt gott!
Ta hand om dig, brukar vi säga.
Jag säger istället, låt dig bli omhändertagen av Någon Som vet ditt bästa.
torsdag 5 maj 2011
Finns inget att förlora eller vinna
I den här världen finns mycket att förlora och mycket att vinna.
Du kan vinna högsta vinsten på lotteri och du kan förlora pengarna på aktieaffärer.
Du kan nå högt upp i karriären och falla djupt när du blir sjuk.
Du kan älska ditt barn så att det gör ont, men du måste lämna ditt barn att gå sin egen väg.
Du kan vinna genom att göra som självhjälpsböcker och New Age säger. Du kan förlora allt du lärt dig genom en näras död.
Du kan vara bäst i världen på något; idrott, guiness rekordbok, musik. Du kommer att uppleva tomhet när din tid i rampljuset är över.
Det är när vi kommer i kontakt med medvetenheten om vår osårbarhet som vi inser att det inte finns något att förlora eller något att vinna.
Det är en omöjlighet att vinna eller förlora i Ettheten.
Osårbarhet är ett tillstånd som är fyllt av medkänsla, glädje och tillit.
Vad som än händer i den yttre världen är detsamma.
Inget kan störa den inre friden som kommer från att acceptera sin Etthet med Källan-Gud.
Du kan vinna högsta vinsten på lotteri och du kan förlora pengarna på aktieaffärer.
Du kan nå högt upp i karriären och falla djupt när du blir sjuk.
Du kan älska ditt barn så att det gör ont, men du måste lämna ditt barn att gå sin egen väg.
Du kan vinna genom att göra som självhjälpsböcker och New Age säger. Du kan förlora allt du lärt dig genom en näras död.
Du kan vara bäst i världen på något; idrott, guiness rekordbok, musik. Du kommer att uppleva tomhet när din tid i rampljuset är över.
Det är när vi kommer i kontakt med medvetenheten om vår osårbarhet som vi inser att det inte finns något att förlora eller något att vinna.
Det är en omöjlighet att vinna eller förlora i Ettheten.
Osårbarhet är ett tillstånd som är fyllt av medkänsla, glädje och tillit.
Vad som än händer i den yttre världen är detsamma.
Inget kan störa den inre friden som kommer från att acceptera sin Etthet med Källan-Gud.
onsdag 4 maj 2011
Allt här är ego.
Vi som studerar EKIM talar ofta om egot.
"Nu var egot framme igen"." Det är egots frestelse". Vi drar ut någon händelse som vi alldeles specifikt upplever att egot är med och frestar.
I EKIM, står det förvisso mycket om egot. Men det vi ska komma ihåg är att Jesus vill ge oss en helhetsbild så att vi vet hur vi kan minimera egots inflytande på oss medans vi fortfarande tycks befinna oss i en kropp.
Hela den här världen, alla kroppar, ja allt, är en produkt av egot.
Jesus säger i kursen; denna kurs är inom egots ram där den behövs.
Egot är ingenting mer än en tanke, men tankar är mäktiga.
Därför kan vi med EKIM´s hjälp "avprogrammera" oss tanken på att egot finns.
Det är det som är upplysning. När egot har slutat att ha någon dragningskraft på oss. När kärlek är den enda känsla som råder.
När vi har renats och Gud tar sista steget lägger vi bara av oss våra kroppar och går med Gud .
"Nu var egot framme igen"." Det är egots frestelse". Vi drar ut någon händelse som vi alldeles specifikt upplever att egot är med och frestar.
I EKIM, står det förvisso mycket om egot. Men det vi ska komma ihåg är att Jesus vill ge oss en helhetsbild så att vi vet hur vi kan minimera egots inflytande på oss medans vi fortfarande tycks befinna oss i en kropp.
Hela den här världen, alla kroppar, ja allt, är en produkt av egot.
Jesus säger i kursen; denna kurs är inom egots ram där den behövs.
Egot är ingenting mer än en tanke, men tankar är mäktiga.
Därför kan vi med EKIM´s hjälp "avprogrammera" oss tanken på att egot finns.
Det är det som är upplysning. När egot har slutat att ha någon dragningskraft på oss. När kärlek är den enda känsla som råder.
När vi har renats och Gud tar sista steget lägger vi bara av oss våra kroppar och går med Gud .
tisdag 3 maj 2011
Fasta
I dag är min andra fastedag. Jag äter alltså ingen fast föda utan dricker nyttiga juicer och te. Det är några år sedan jag fastade, men kände för ett tag sedan ett starkt behov av att fasta igen.
Har senaste tiden känt mig trött och krasslig. Kändes som jag behövde bli av med lite slagg. Samtidigt ser jag fastandet som en övning i disciplin. Att inte ge kroppen vad kroppen vill ha hela tiden......lite motsägelsefullt, jag vet.
Jag hörde inuti att jag skulle använda lektion 76 i EKIM som ett mantra.
"Jag lyder inte under några andra lagar än Guds."
När jag idag läste hela lektionen blir jag berörd. Jesus är så radikal!
Samtidigt vet jag att det min älskade Jesus säger är så sant. Dom flesta av oss kan bara inte leva det ännu.
Jag citerar:
"Tänk på friheten i insikten att du inte är bunden av alla de egendomliga och förvrängda lagar som du har utfärdat för att rädda dig själv. Du tror verkligen att du skulle svälta om du inte har buntar med färgade papperslappar och högar av metallbrickor.
Du tror verkligen att ett litet runt piller eller en vätska som sprutas in i dina vener med en vass nål kommer att avvärja sjukdom och död. Du tror verkligne att du är ensam om inte en annan kropp finns hos dig.
Det är vansinnet som tänker dessa tankar."
"Du tror att du måste lyda medicinens, ekonomins och hälsans "lagar". Skydda kroppen, och du kommer att bli räddad.
Detta är inte lagar utan galenskap. Kroppen utsätts för fara genom sinnet som skadar sig självt. Kroppen lider just för att sinnet inte skall kunna se att det är ett offer för sig självt. Kroppens lidande är en mask som sinnet håller upp för att dölja det som verkligen lider. Det vill inte förstå att det är sin egen fiende; att det attackerar sig självt och vill dö.
Det är från detta som dina "lagar" vill rädda kroppen. Det är på grund av detta som du tror att du är en kropp."
"Det finns inga andra lagar än Guds lagar. Avfärda alla dåraktiga magiska övertygelser i dag, och håll ditt sinne i tyst beredskap för att höra Rösten Som säger dig sanningen. Du kommer att lyssna till En Som säger att det inte finns någon förlust under Guds lagar. Betalning varken ges ellertas emot. Inget utbyte kan göras; det finns inga ersättningar; och ingenting ersätts av någonting annat.
Guds lagar ger för evigt och tar aldrig."
Har senaste tiden känt mig trött och krasslig. Kändes som jag behövde bli av med lite slagg. Samtidigt ser jag fastandet som en övning i disciplin. Att inte ge kroppen vad kroppen vill ha hela tiden......lite motsägelsefullt, jag vet.
Jag hörde inuti att jag skulle använda lektion 76 i EKIM som ett mantra.
"Jag lyder inte under några andra lagar än Guds."
När jag idag läste hela lektionen blir jag berörd. Jesus är så radikal!
Samtidigt vet jag att det min älskade Jesus säger är så sant. Dom flesta av oss kan bara inte leva det ännu.
Jag citerar:
"Tänk på friheten i insikten att du inte är bunden av alla de egendomliga och förvrängda lagar som du har utfärdat för att rädda dig själv. Du tror verkligen att du skulle svälta om du inte har buntar med färgade papperslappar och högar av metallbrickor.
Du tror verkligen att ett litet runt piller eller en vätska som sprutas in i dina vener med en vass nål kommer att avvärja sjukdom och död. Du tror verkligne att du är ensam om inte en annan kropp finns hos dig.
Det är vansinnet som tänker dessa tankar."
"Du tror att du måste lyda medicinens, ekonomins och hälsans "lagar". Skydda kroppen, och du kommer att bli räddad.
Detta är inte lagar utan galenskap. Kroppen utsätts för fara genom sinnet som skadar sig självt. Kroppen lider just för att sinnet inte skall kunna se att det är ett offer för sig självt. Kroppens lidande är en mask som sinnet håller upp för att dölja det som verkligen lider. Det vill inte förstå att det är sin egen fiende; att det attackerar sig självt och vill dö.
Det är från detta som dina "lagar" vill rädda kroppen. Det är på grund av detta som du tror att du är en kropp."
"Det finns inga andra lagar än Guds lagar. Avfärda alla dåraktiga magiska övertygelser i dag, och håll ditt sinne i tyst beredskap för att höra Rösten Som säger dig sanningen. Du kommer att lyssna till En Som säger att det inte finns någon förlust under Guds lagar. Betalning varken ges ellertas emot. Inget utbyte kan göras; det finns inga ersättningar; och ingenting ersätts av någonting annat.
Guds lagar ger för evigt och tar aldrig."
måndag 2 maj 2011
Så tacksam
Änglarnas besök i mitt inre, som jag berättade om i inlägget: fullgjord funktion, har verkligen fördjupat insikten att jag lever i en Helig Relation, såsom beskriven i" En Kurs I Mirakler".
Innan änglarna bugade och tackade mig fick jag ju höra att jag fullgjort min funktion i Guds räddningsplan genom att vara tillsammans med Pelle.
Änglarnas budskap är fortfarande så omvälvande, så starkt. Jag VET nu att detta är fullkomligt sant och att jag inte behöver leta efter min plats i Guds frälsningsplan.
Det har kommit ett lugn...en stabilitet...en tacksamhet så stor att jag inte vet hur jag skall uttrycka den.
En Helig relation har ju inte bara att göra med den här världens kärleksrelationer. Din relation till allt kan bli Heligt, om vi lyder väljer rätt vägledare.
Vi har inget recept på ett lyckat äktenskap. Ingen kunskap att sprida.
Vi Älskar Gud.
Jag är bara såååå tacksam!
Innan änglarna bugade och tackade mig fick jag ju höra att jag fullgjort min funktion i Guds räddningsplan genom att vara tillsammans med Pelle.
Änglarnas budskap är fortfarande så omvälvande, så starkt. Jag VET nu att detta är fullkomligt sant och att jag inte behöver leta efter min plats i Guds frälsningsplan.
Det har kommit ett lugn...en stabilitet...en tacksamhet så stor att jag inte vet hur jag skall uttrycka den.
En Helig relation har ju inte bara att göra med den här världens kärleksrelationer. Din relation till allt kan bli Heligt, om vi lyder väljer rätt vägledare.
Vi har inget recept på ett lyckat äktenskap. Ingen kunskap att sprida.
Vi Älskar Gud.
Jag är bara såååå tacksam!
söndag 1 maj 2011
KÄRLEK
DET FINNS INGET ANNAT ÄN KÄRLEK.
Detta uttalande är fullkomligt sant.
Mitt i denna jordiska tillvaro kan vi ändå vara i kontakt med SANNINGEN.
Om vi ofta ger oss tid av stillhet och tystnad, kommer SANNINGEN att uppenbara Sig Självt.
Ett öppet hjärta och sinne bjuder in Kärleken.
Rädsla stänger alla dörrar till evigheten.
När vi väl upplevt Kärleken glömmer vi det aldrig....så stark är dess Ljus.
Kanske vi glömmer en stund, kanske vi bjuder in rädslan....
Men har Kärleken rört vid ditt inre är det bara på ytan som det kan vara oroligt en stund.
Du vet nu vad som verkligen är sant och behöver bara sätta dig ner i tystnad för att vara tillbaka i Ljuset.
DET FINNS INGET ANNAT ÄN KÄRLEK
Naturligtvis är det så, eftersom vi är ande och skapade av Gud.
Idag kan du börja.
Idag kan du be om vägledning av Helige Ande eller vad du kallar den ljusa kraften, för att verkligen vilja vara i Kärleken.
Idag kan du bestämma dig för att verkligen tro på Sanningen som är Kärleken.
Detta uttalande är fullkomligt sant.
Mitt i denna jordiska tillvaro kan vi ändå vara i kontakt med SANNINGEN.
Om vi ofta ger oss tid av stillhet och tystnad, kommer SANNINGEN att uppenbara Sig Självt.
Ett öppet hjärta och sinne bjuder in Kärleken.
Rädsla stänger alla dörrar till evigheten.
När vi väl upplevt Kärleken glömmer vi det aldrig....så stark är dess Ljus.
Kanske vi glömmer en stund, kanske vi bjuder in rädslan....
Men har Kärleken rört vid ditt inre är det bara på ytan som det kan vara oroligt en stund.
Du vet nu vad som verkligen är sant och behöver bara sätta dig ner i tystnad för att vara tillbaka i Ljuset.
DET FINNS INGET ANNAT ÄN KÄRLEK
Naturligtvis är det så, eftersom vi är ande och skapade av Gud.
Idag kan du börja.
Idag kan du be om vägledning av Helige Ande eller vad du kallar den ljusa kraften, för att verkligen vilja vara i Kärleken.
Idag kan du bestämma dig för att verkligen tro på Sanningen som är Kärleken.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
