46. Den Helige Ande är det högsta kommunikationsmediet. Mirakler innefattar inte detta slags kommunikation, därför att de är tillfälliga kommunikationsredskap. När du återgår till din ursprungliga kommunikationsform med Gud genom direkt uppenbarelse, är behovet av mirakler över.
47. Miraklet är ett inlärningsredskap som minskar behovet av tid. Det upprättar ett tidsintervall som avviker från det vanliga mönstret och som inte lyder under de vanliga tidslagarna. I denna bemärkelse är det tidlöst.
48. Miraklet är det enda redskap som står till ditt omedelbara förfogande för att kontrollera tiden. Endast uppenbarelsen går bortom det, då denna inte har med tid att göra överhuvudtaget.
49. Miraklet gör ingen åtskillnad mellan grader av felaktig varseblivning. Det är ett redskap för att rätta varseblivningen, verksamt helt oberoende av såväl misstagets grad som riktning. Detta är dess sanna opartiskhet.
50. Miraklet jämför det du har gjort med skapelsen, och accepterar det som överensstämmer med den som sant, och förkastar det som inte överensstämmer med den som falskt.
måndag 8 februari 2010
lördag 6 februari 2010
TV-program
Idag mitt på dagen blev Pelle och jag sittandes och tittade på "Himlen kan vänta". Programmen handlade om några ganska unga människor som fått en dödlig sjukdom.
Vid frukost i morse hade jag sagt att jag upplever det så fattigt att det nästan aldrig talas om existensiella frågor.
Så sitter vi nu och ser på dessa potentiellt existensiella program. Vad fint att TV sänder sådant här, tänker jag.
Efter att ha tittat på alla programmen, repriser, blir jag undrande.
Hur kommer det sig att människor som upplever så mycket smärta, både fysiskt och psykiskt, inte vill veta mer om andlighet. Ingen tar upp frågan om hur andlighet skulle kunna hjälpa till i försonandet av det som händer dom.
Ingen söker någon sk. alternativ väg.
Ingen prövar meditation.
Ialla fall får vi som tittar, inte veta det.
Man vill bara inte dö.
Själv kan jag inte tänka mig ett liv utan medveten Gudsnärvaro.
Jag har levt i den andra omedvetna världen, men förstår idag inte hur jag orkade leva då.
Så meningslöst, så tomt.
Tänk så mycket prat och pladder om ingenting som ständigt flödar ut från TV, radio, och andra samkväm.
Idag vill jag bara ta del av detta pladder en liten stund, sedan går jag.
Jag väljer att vara med Gud i meditation istället.
Eller bara vara i tystnaden.
Skulle önska mina medmänniskor en egen upplevelse av ljus och frid.
En upplevelse som går bortom orden och jorden.
En upplevelse av gränslös Kärlek.
En upplevelse där Hem är något annat än kroppen.
Vid frukost i morse hade jag sagt att jag upplever det så fattigt att det nästan aldrig talas om existensiella frågor.
Så sitter vi nu och ser på dessa potentiellt existensiella program. Vad fint att TV sänder sådant här, tänker jag.
Efter att ha tittat på alla programmen, repriser, blir jag undrande.
Hur kommer det sig att människor som upplever så mycket smärta, både fysiskt och psykiskt, inte vill veta mer om andlighet. Ingen tar upp frågan om hur andlighet skulle kunna hjälpa till i försonandet av det som händer dom.
Ingen söker någon sk. alternativ väg.
Ingen prövar meditation.
Ialla fall får vi som tittar, inte veta det.
Man vill bara inte dö.
Själv kan jag inte tänka mig ett liv utan medveten Gudsnärvaro.
Jag har levt i den andra omedvetna världen, men förstår idag inte hur jag orkade leva då.
Så meningslöst, så tomt.
Tänk så mycket prat och pladder om ingenting som ständigt flödar ut från TV, radio, och andra samkväm.
Idag vill jag bara ta del av detta pladder en liten stund, sedan går jag.
Jag väljer att vara med Gud i meditation istället.
Eller bara vara i tystnaden.
Skulle önska mina medmänniskor en egen upplevelse av ljus och frid.
En upplevelse som går bortom orden och jorden.
En upplevelse av gränslös Kärlek.
En upplevelse där Hem är något annat än kroppen.
fredag 5 februari 2010
Allt är väl
Allt är väl
Djupast djup
mörkaste mörker
ytligaste yta
inget av detta är
av betydelse
inget kan ta ifrån dig
den du är
djupast djup kan visa dig
att mörkret bara är
frånvaron av ljus
ingenting annat
Djupast djup
mörkaste mörker
ytligaste yta
inget av detta är
av betydelse
inget kan ta ifrån dig
den du är
djupast djup kan visa dig
att mörkret bara är
frånvaron av ljus
ingenting annat
torsdag 4 februari 2010
Acceptera mera
Det är verkligen något viktigt det här med att acceptera det som är.
Att verkligen inte vilja ändra något, bara inse att just nu är det så här och det är perfekt.
Det kan inte vara på något annat sätt, därför att det inte är på något annat sätt.
Så enkelt allting blir.
Ingen konflikt med sig själv.
Ibland hör jag människor som klagar över sin situation. Rädslan-egot njuter och tar för sig. Sök, men finn inte. Så kan man hålla på i ett helt liv, alltid är det något det är fel på.
Även om vi befinner oss i en situation där vi inte trivs, så gäller det att acceptera situationen tills vi förändrar den.
Det är en vila i sant accepterande. Inte en uppgivenhet.
Allt är perfekt just nu.
Att verkligen inte vilja ändra något, bara inse att just nu är det så här och det är perfekt.
Det kan inte vara på något annat sätt, därför att det inte är på något annat sätt.
Så enkelt allting blir.
Ingen konflikt med sig själv.
Ibland hör jag människor som klagar över sin situation. Rädslan-egot njuter och tar för sig. Sök, men finn inte. Så kan man hålla på i ett helt liv, alltid är det något det är fel på.
Även om vi befinner oss i en situation där vi inte trivs, så gäller det att acceptera situationen tills vi förändrar den.
Det är en vila i sant accepterande. Inte en uppgivenhet.
Allt är perfekt just nu.
onsdag 3 februari 2010
Om föregående inlägg
Kände att det fanns mer att säga om gårdagens inlägg.
Jag talade om attityd; men det betyder ju inte att bara jag inte ger pengar status i mitt liv, att det skulle innebära att det per automatik gör att jag har mer pengar...
Det jag menar är att ett mirakel inträffar.
Vet inte hur många gånger Pelle och jag tittat förvånande på varandra och undrat; hur i hela världen gick detta till. Det har alltså handlat om att pengarna räcker såååååååååå länge.
Den enda förklaring jag har är att det sker mirakel.
Inte ett mirakel i världens mening, utan ett miraklel i EKIM´s mening.
Mirakler, som EKIM definierar dom, är ju en rättelse av att tänka fel. Tankefelet är baserat på att vi tror att vi är separerade från Gud och att vi känner oss så skuldtyngda av detta och rädda för Guds straff, att vi gör allt för att undkomma detta. Det mest effektiva är att projicera ut skulden, som vi inte är medvetna om, på andra.
Det är så hela den värld vi tror vi befinner oss i, är uppbygd. På skuld.
Miraklet har inget med form att göra, även om det ser ut att får verkningar i formens värld.
När min attityd är ; av mig själv vet jag inget, förstår inget. Hjälp mig, led mig Jesus. Varje morgon ber jag om att bli ledd.
Detta innebär att om jag helt och hållet tror på hjälpen, vilket jag gör, då är rättelsen där, miraklet.
Detta är den enda förklaring som håller, att pengarna bara är papperslappar och metall, varken mer eller mindre.
Världen blir transparant.
Sanningen tar över.
Jag talade om attityd; men det betyder ju inte att bara jag inte ger pengar status i mitt liv, att det skulle innebära att det per automatik gör att jag har mer pengar...
Det jag menar är att ett mirakel inträffar.
Vet inte hur många gånger Pelle och jag tittat förvånande på varandra och undrat; hur i hela världen gick detta till. Det har alltså handlat om att pengarna räcker såååååååååå länge.
Den enda förklaring jag har är att det sker mirakel.
Inte ett mirakel i världens mening, utan ett miraklel i EKIM´s mening.
Mirakler, som EKIM definierar dom, är ju en rättelse av att tänka fel. Tankefelet är baserat på att vi tror att vi är separerade från Gud och att vi känner oss så skuldtyngda av detta och rädda för Guds straff, att vi gör allt för att undkomma detta. Det mest effektiva är att projicera ut skulden, som vi inte är medvetna om, på andra.
Det är så hela den värld vi tror vi befinner oss i, är uppbygd. På skuld.
Miraklet har inget med form att göra, även om det ser ut att får verkningar i formens värld.
När min attityd är ; av mig själv vet jag inget, förstår inget. Hjälp mig, led mig Jesus. Varje morgon ber jag om att bli ledd.
Detta innebär att om jag helt och hållet tror på hjälpen, vilket jag gör, då är rättelsen där, miraklet.
Detta är den enda förklaring som håller, att pengarna bara är papperslappar och metall, varken mer eller mindre.
Världen blir transparant.
Sanningen tar över.
tisdag 2 februari 2010
Jag är så rik!
I dag har vi varit inne i Arvika och bytt bil. Nuförtiden är det bara ett lugnt konstaterande; jaha, vi behöver en bil som kan ta sig upp för backarna där vi bor.
Inget speciellt, inget märkvärdigt.
Samtidigt som detta sker märker jag att det egentligen är omöjligt för oss med knappt en och en halv lön, och heltidslönen ligger i underkanten....att både köpa hus och byta upp oss vad gäller bil. Dessutom äter vi precis den mat vi vill, jag kollar aldrig på priser. Omöjligt med världens ögon.
Det handlar om att pengar är totalt ointressant för mig. Jag har ingen egen ekonomi, Pelle och jag samlar allt i en pott. Jag köper det jag anser mig behöva. Ibland inser jag att jag behöver tänka i pengar, då gör jag det.
Att känna sig rik oavsett hur mycket pengar man har är en fråga om attityd.
Jag har alltid känt mig rik, är helt enkelt övertygad om att jag är det, på alla plan.
Därför är mitt liv så överflödande!
Inget speciellt, inget märkvärdigt.
Samtidigt som detta sker märker jag att det egentligen är omöjligt för oss med knappt en och en halv lön, och heltidslönen ligger i underkanten....att både köpa hus och byta upp oss vad gäller bil. Dessutom äter vi precis den mat vi vill, jag kollar aldrig på priser. Omöjligt med världens ögon.
Det handlar om att pengar är totalt ointressant för mig. Jag har ingen egen ekonomi, Pelle och jag samlar allt i en pott. Jag köper det jag anser mig behöva. Ibland inser jag att jag behöver tänka i pengar, då gör jag det.
Att känna sig rik oavsett hur mycket pengar man har är en fråga om attityd.
Jag har alltid känt mig rik, är helt enkelt övertygad om att jag är det, på alla plan.
Därför är mitt liv så överflödande!
måndag 1 februari 2010
Mirakelprinciperna ur "En Kurs I Mirakler", forts.
39. Mirakler upplöser misstag därför att den Helige Ande identifierar misstag som falska eller overkliga. Detta är detsamma som att säga att genom att varsebli ljuset försvinner mörkret automatiskt.
40. Miraklet erkänner alla som din och min broder. Det är ett sätt att varsebli Guds universella kännetecken.
41. Det innehåll som varseblivs i mirakler är helheten. De rättar således, eller sonar, den felaktiga varseblivningen av brist.
42. Ett betydelsefullt bidrag från miraklerna är deras styrka att befria dig från din falska känsla av isolering, berövande och brist.
43. Mirakler uppstår ur ett mirakulöst sinnestillstånd, eller ur ett tillstånd av att vara redo för mirakler.
44. Miraklet är ett uttryck för en inre medvetenhet om Kristus, och accepterandet av Hans Soning.
45. Ett mirakel går aldrig förlorat. Det kan beröra många människor som du inte ens har mött, och leda till förändringar som du inte kunnat drömma om i situationer som du inte ens är medveten om.
40. Miraklet erkänner alla som din och min broder. Det är ett sätt att varsebli Guds universella kännetecken.
41. Det innehåll som varseblivs i mirakler är helheten. De rättar således, eller sonar, den felaktiga varseblivningen av brist.
42. Ett betydelsefullt bidrag från miraklerna är deras styrka att befria dig från din falska känsla av isolering, berövande och brist.
43. Mirakler uppstår ur ett mirakulöst sinnestillstånd, eller ur ett tillstånd av att vara redo för mirakler.
44. Miraklet är ett uttryck för en inre medvetenhet om Kristus, och accepterandet av Hans Soning.
45. Ett mirakel går aldrig förlorat. Det kan beröra många människor som du inte ens har mött, och leda till förändringar som du inte kunnat drömma om i situationer som du inte ens är medveten om.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
